Byliny a koření mohou mít pozitivní účinky na krevní tlak

Apr 23, 2023

Leave a message

Bylinky a koření byly v jídle vždy nezbytné. Nejenže dodávají chuť, ale v některých případech mohou také pomoci uchovat a vylepšit jídlo. Jak se ukazuje, to nemusí být vše, k čemu jsou dobré; nedávná studie publikovaná v American Journal of Clinical Nutrition naznačila, že bylinky a koření „v relativně vysoké kulinářské dávce“ mohou některým spotřebitelům poskytnout výhody regulace krevního tlaku.

Herbs and spices - everything there is to know about them

Studie zkoumala 71 jedinců ve věku 35-70 let, z nichž všichni měli jeden nebo více rizikových faktorů kardiovaskulárních onemocnění a měli nadváhu nebo obezitu. Účastníci byli instruováni k půstu po dobu 12 hodin, poté byla provedena určitá základní měření, včetně výšky, hmotnosti, obvodu pasu, vzorku krve nalačno a vaskulárního testování, které zahrnovalo měření centrálního a periferního krevního tlaku a arteriální tuhosti. Všichni účastníci navíc měli na sobě 24 hodin zařízení na monitorování krevního tlaku.

Účastníci byli poté náhodně rozděleni do tří skupin: dieta s nízkým obsahem koření (0,5 g bylinek a koření), dieta se středním kořením (3,3 g) a dieta s vysokým obsahem koření (6,6 g). Celkem bylo do jídelníčku zapojeno 24 bylinek a koření, včetně skořice, kurkumy a oregana. Účastníci dodržovali tyto diety po dobu 4 týdnů s dvoutýdenní přestávkou mezi nimi. Po každém dietním období byla znovu provedena měření.

Výsledky ukázaly, že dieta s vysokým obsahem koření má tendenci „zlepšit 24-hodinové hodnoty krevního tlaku“ ve srovnání s dietami s nízkým a středním obsahem koření. Zatímco výzkumníci neukázali žádný rozdíl mezi skupinami souvisejícími s cholesterolem v lipoproteinech s nízkou hustotou, klinicky měřeným krevním tlakem, markery glykémie, vaskulární funkce nebo oxidativního stresu, poznamenali, že krevní tlak je „silnějším prediktorem všech- příčina a úmrtnost na KVO."

"V celé kohortě [dieta s vysokým obsahem koření] snížila 24-h systolický a diastolický krevní tlak o hranici, která pravděpodobně přinese klinický přínos (-1,6–1,9/-1,3 mm Hg) ve srovnání s ostatními testovanými dietami, “ uzavřeli vědci. "Na základě údajů z multicentrické španělské kohorty založené na registru je snížení 24-h systolického krevního tlaku, které jsme pozorovali, spojeno s ∼5procentním snížením rizika kardiovaskulární úmrtnosti. Závěrem lze říci, že začlenění relativně vysokého kulinářská dávka smíšených bylin a koření v americkém stylu stravy měla tendenci zlepšit 24-h krevní tlak ve srovnání s nižším příjmem po 4 týdnech u dospělých se zvýšeným rizikem kardiometabolických onemocnění.“

Continental food: It's herbs, spices and cheese